onsdag 23 februari 2011

Beer Here Vårwit


Jag vill gilla Beer Here. Danska gypsybrewers är gött. Här kommer Vårwit, en blandning av weisse och wit. Brukar tycka det är trevligt med en hoegarden på sommaren, men har ändå alltid en känsla av att något saknas. Stockeboda Äppelwit prövade jag i somras. Den hittade verkligen den balansen jag saknat. En frisk och fräsch ton i det hela, som jag kan tycka är för smetig annars.

Prövade vårwit för någon vecka sedan, och var väldigt skeptisk. Men eftersom jag köpt 2 stycken så tänkte jag under min förkylning se om den passar bättre när mitt smaksinne är handikappat. Lite mysko kanske, men de visade sig att jag hade en del smaksinne kvar som tur var. Speciellt eftersom torsdagskvällen är ämnad för grabbhäng och ölprovning.

Nåväl. Vårwit pratade vi om. En fin grumlig orange färg. Vit luftigt skum. Sköna dofter. Apelsin, skumbanan o korianderfrö. Bra så långt.

Smaken är dock fortfarande inge kul. Visst, den funkar som en wit ska kanske. Men lite tunn. Märker att jag egentligen vill ha en Saison som Goose Island Sofie när jag dricker en wit. Smakerna hänger med från dofterna, men i ett lite mer enkelt uttryck. Sorry. Jag blir uttråkad. Betyg därefter.

Betyg: 4/11

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar