måndag 14 maj 2012

Copenhagen Beer Celebration 2012


En inspirerande lokal..

I lördags var det alltså CBC. Just nu oroar jag mig vad andra bloggar ska skriva om. Vilka öl som egentligen var bäst på festivalen, men som jag missade. Jag hade förberett mig lite lagom. Är inte i närheten så kunnig som många verkar vara. Väl där så kunde jag inte researcha, så det blev vad det blev. Mycket goda saker. Men samtidigt är jag splittrad. Jag älskar dessa festivaler. Men tycker ändå alltid att det är lite rörigt och svårt att verkligen ta in alla öl man dricker. Man hinner ju liksom bara smaka på ölen, och om man aldrig dricker dom igen så känns det mest som att pricka av en lista. Kul när man är där såklart, men lite snopet efteråt. Sen att man efter typ 10-12 öl tappar en del i smakuppfattningen är ju också lite trist. Bittert? Tyvärr fanns det inte en enda Bitter på festivalen vad jag kunde se. Men om man ska fortsätta ramla vidare i samma visa så var toaletterna trista, glas-sköljning bökigt och käket en del under förväntan. Förutom detta, så var det såklart helt fantastiskt.


Gott! En öl utan namn ingick. Men kände att det lovats mer. My mistake.

Gissa vilken..


Man gick runt som ett barn i en godisaffär, och kunde inte bestämma sig, fastän man visste att man snart skulle köpa nästa glas. Polettsystem är ju klockrent. Det som faktiskt dracks, var följande:

  • Evil Twin Sour Barrel 2 - 7/11 Lite kött
  • De Struise Pannepot Wild - 9/11 Fab!
  • De Struise Shark Pants - 8/11
  • Cigar City Church on a Hill - 10/11
  • Mikkeller Spontandoubleblueberry - 9/11
  • Hoppin Frog Hop Masters Abbey Belgian-Style Double IPA - 9/11
  • De Molen Larie & Apekool - 10/11
  • Three Floyds Ham on Rye - 9/11 balans!!
  • De Struise Dirty Horse 1983 - 9/11 jordig suröl
  • Westbrook Covert Hops - 7/11
  • Uncommon Brewers America Special Bitter - 8/11 Bitter? njae...
  • Lost Abbey 10 Commandments - 9/11
  • Brodie´s Old Street (Cask) - 10/11 sweet!
  • Mikkeller Middagsöl - oj! Lite bondgård. Lite spont. Humle. O friska grönsaker. Grape.
  • De Struise XXXX Quadrupel - 9/11
  • Farmers Cabinet Everlasting Bright - 8/11
  • Mikkeller Rodeo - 10/11 Riktigt spicy!
  • Evil Twin Über Tart - 9/11 pinjenötter!
  • Three Floyds Cimmerian Sabretooth Berserker - 9/11
  • De Molen Hemel & Aarde Coal Ila - 9/11
  • Mikkeller Spontandoubleblueberry + De Molen Hemel & Aarde Coal Ila - 10/11 Egen 50/50 med Peters hjälp. Succé!

Och nu när jag läser allt detta så kommer alla fantastiska öl tillbaka i mitt sinne. Wow.
Besöket avslutades med en gemensam insats för att säkra framtida minnen från festivalen. En Mikkeller Stella 3.
Patrik och hans vän Stella.

Mina vänner ville gå vidare och besöka Mikkeller Bar, och jag var inte den som bråkade. Där fanns lite fat som blev över från fredagen på festivalen. Suveränt! Följande intogs:

  • Mikkeller Barrel Aged Texas Ranger Framboise - 9/11 Nästan lika god som vår 50/50.. :)
  • Three Floyds Dreadnaught - 9/11
  • Stillwater Bri-Witter Weisse - 8/11
  • Mikkeller Single Hop Cluster - 7/11
  • Baird Suruga Bay Imperial IPA - 8/11

När e de festival igen?



4 kommentarer:

  1. Ser ut som att det var ett par riktigt fina öl på lördagen också :) Matölen var för övrigt Mikkeller Young Lambic, iallafall på fredagen.

    SvaraRadera
  2. Ah! Tack för tipset, de låter högst sannolikt att det var samma :) blir oerhört surölssugen av dina inlägg dock. Herregud va grejjer..

    SvaraRadera
  3. Kristopher har faktiskt fel. Tur att pappa var med honom då. Ölet till maten var Young Spontaneale. Mer eller mindre samma sak men rätt ska vara rätt.

    Synd att ni missade festivalens bästa öl. Westbrooks Mexican Coffee Cake. Den var sannslöst bra!

    SvaraRadera
  4. Haha.. Sedär, där kom den.. Dendär kaffekakan har man läst om överallt. Nåja, ja får ta mig genom detta.

    SvaraRadera