fredag 27 april 2012

Borås Bryggeri

I dagens Borås Tidning hittade jag en artikel om ett nystartat mikrobryggeri med säte i Borås. Det gjorde mig såklart glad, Borås behöver bättre öl.

Det finns inte mängder med information tillgängligt, men enligt artikeln i tidningen och informationen på hemsidan konstateras det att man kommer att koncentrera sig på att brygga olika typer av ale. Första ölet ut är en ljus ale på 5,4% vid namn Saxen Ljus. Den är enligt hemsidan "främst" humlad med humle från Nya Zeeland och USA. En andra öl är på gång, man kan gissa sig till att det blir någon form av mörk sak då den ska heta Saxen Mörk.

Nu har jag inte artikeln framför mig och den verkar inte finnas på Borås Tidnings hemsida, men jag har för mig att det leverats 80 flaskor till Bishop Arms i Borås och att det ska leveraras 80 till i helgen. Detta är också enda stället som det till en början kommer att gå att få tag i ölet på. Förhoppningen är att även få in bryggeriets öl i Systembolagets sortiment.

Det charmiga med det hela är att det i nuläget verkar skötas från ett uthus på bryggarens tomt och om jag såg rätt på bilderna i tidningen verkar bryggningen ske i ett förmodat tyskt bryggverk i storleksklassen 50 liter. Det är fascinerande att det inte behövs mer för att kunna få igång ett kommersiellt bryggeri. Det är bara att applådera tilltaget och hoppas att ölen blir bra och att man dessutom får tillfälle att smaka den så snart som möjligt.

Länk till hemsidan: Borås Bryggeri

//Oskar

2 kommentarer:

  1. Jag har prövat saxen ljus och jag kan säga är det är för jäkla bra.

    Den har en rejäl beska och tydlig humlekaraktär, humlen påminner mig om amerikanska "micro brews" så det kan säkert vara så att det är cascade humle som använts.

    99 kr för denna öl på bishop arms i Borås var som hittat :) jag rekommenderar den starkt!

    Med vänliga hälsningar
    Mattias

    SvaraRadera
  2. Det var mycket roligt att höra. Jag måste försöka ta mig till Bishop Arms i Borås en dag, om det nu finns några kvar.

    //Oskar

    SvaraRadera