måndag 23 april 2012

Oppigårds Bryggeri - S:t Görans DIPA

På tre små rum i Göteborg brukar det nya och goda ölet få plats, så även i fredags.

Jag hade siktet inställt på S:t Görans DIPA som ska vara mer eller mindre identisk med den gamla klassiska Drakens DIPA från masarna på Oppigård. Det skiljer tydligen lite på de men jag hade inte helt färskt i minnet hur draken var. Det enda jag minns var att jag tyckte mycket om den när det begav sig.

Doften är smultron, precis sådär som en färsk dubbelipa ska dofta enligt mig, nästan lite godissöt. Det finns mer sommarbär där och även en hel del spannmål. Smaken är rakt igenom fräsch men med en väldigt tydlig beska som nästan blir för intensiv på slutet. Ibland är jag inte lika mottaglig för beska som jag brukar vara och just denna gången var jag lite känslig mot det riktigt bittra. Men det var även söta runda kolasmaker och en frisk fruktig smak som uppskattas desto mer.

Betyg 9/11

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar