måndag 27 juni 2011

Gott och blandat från förra veckan

En snabb tur till håndverkerstuerne blev det i tisdags. 


Där fanns det gamla klassiker på fat såsom Dobbel Dose och Porter. De blev vackra tillsammans tycker jag. Själv drack jag Dosen och den är som alltid fantastiskt. Djup sötma, många friska bär och blommor samt en rejäl beska som är perfekt matchad mot alkoholen och sötman.


De hade även en annan spännande öl från Haandbryggeriet som jag bara läst om. Den är helt bryggd utan humle och man har istället använt pors, rölleka och gråbo om jag inte minns fel. En mystiskt öl med väldigt många varma kryddtoner och en förvånansvärt trevlig beska. Maltsmaken är djup som i en IPA.



Ytterligare en spännande öl hade de i form av Birrificio del ducato A.F.O. Något så spännande som en amerikansk IPA från Italien. Den hade precis de smaker jag kunde förvänta mig från en amerikansk IPA men med en italienares finess. Subtil men perfekt, fåfäng men inte pompös. Kort sagt en rejäl törstsläckare.

Bonusöl på landet.

Historien bakom Ichtegems Grand Cru är lite annorlunda. Fredrik min svåger hade fått denna öl i present och eftersom han själv inte är någon ölälskare (jag jobbar på det) så gav han bort den till mig. Jag gick runt och  smuttade på denna skönhet under hela eftermiddagen i lördags, Den har många drag gemensamt med Rodenbach Grand Cru men den är mer potent och ännu mer kaxig. Djupa bärtoner som sprattlar på tungan tillsammans med en rejäl beska och en fräsch syrlighet. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar