söndag 19 februari 2012

Bryggning och lite så

Fredagen innebar ett besök på Drottninggatan för att se om dom hade något trevligt inne. Oerhört oinspirerande sortiment får jag säga. Eller så är man trött på bolagets sortiment helt enkelt. Vad gör man då? Man satsar på säkra kort. En härlig belgisk fredagskväll.


Lördagen innebar lite ipa-bryggning. Peter skulle brygga ipa, och jag skulle agera assistent.

Recept som följer:
Malt: Carablond 20, Munich malt 25, Pale Ale Malt
Humle: Riwaka, Sorachi Ace, Summer
Jäst: Pacific Ale

Som vanligt är jag endast assistent, etikett-ansvarig och gott sällskap. Jag har sett till att flera vänner runt mig brygger, väldigt trevligt.

Bib; enkelt men kasst utbyte...

Vinter = snö = snabb nedkylning!

Så, då har Peter en 3e bryggning på gång. Crazy man.

Vi hann även med att dricka lite öl, faktiskt. Två snabba omdömen:

PangPang Puttin’ in Hours Pale Ale
Skitkul att det öppnat ett nytt bryggeri häromkring. Ölen är fräsch och riktigt härlig. Dock finns det någon bismak som stör. Något med bristande jäsning... hmm.. Men gott!
Betyg: 6/11

Gouden Carolus Cuvee Van De Keizer Blauw
Här var det fantastiska grejjer. Blir nog att köpa fler. Smakerna är överallt. Mörkt och maltigt och fruktigt och underbart. Väldigt belgiskt.
Betyg: 9/11


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar