fredag 28 oktober 2011

Drake's 1500 Pale Ale

Vilken tidpunkt passar sig egentligen den där ölen man gått och suktat efter bäst. Nu såklart, det är fredag eftermiddag, du är hemma från jobbet tidigt och ölsuget är omatchat.

Det första som slår mig när jag sätter näsan vid glaskanten är ju fruktigheten, den är så söt och solmogen, mer fullproppad än någon annan PA jag doftat på tror jag. Det sticker inte nånstans utan det luktar bara mango och apelsin med en liten hint av tall.

Smaken är oerhört frisk, mycket kolsyra som exploderar i munnen, det är inte lika mycket frukt men desto mer syra och beska som kommer fram. Den känns lätt i munnen men lämnar efter sig ett brett spår av små nyanser, hallon, tallbarr, och citrus.

Detta är en sommaröl tycker jag och det faktum att det inte är sommar drar ned betyget lite men detta är inte långt från en fulländad Pale Ale måste jag säga.

Betyg 9/11


2 kommentarer: