söndag 30 oktober 2011

Lördag i Oslo

En lördag i Oslo allena, vad gör man, jo man ölar såklart!

Allt började hemma med en Ægir - Harvest Ale som var en angenäm bekantskap, maltig och med rejal doft av spannmål, bakom fanns karamell och färska citrusfrukter som kittlade min näsa.
Smaken var mild och välbalanserad med små bubblor, en klar beska och de söta tonerna kom mer och mer ju längre den fick skvalpa runt i munnen.

Betyg 7/11



Vidare så fortsatte jag till Schouskjelleren för att förkovra mig ytterligare. Där fann jag Grassroots Settebello Sun på fat, en trevlig belgian ale på blyga 3.8%. Det märktes inte på smaken som var både kraftig och elegent, typisk belgare men kanske lite mindre av jästsötman än man är van vid.

Betyg 7/11

Avslutningen blev en Pumking Ale från Southern Tier. Amerikanarna är ju kända för att inte vara blyga, så var fallet även denna gång. Ölen doftade pumpapaj, mycket spännande och något jag aldrig känt förr. Det var en rostad ton av pumpakärnor och en rejäl sötma som nådde tungan. Kakkryddor och allmän mumsighet fanns det i mängder, perfekt nu runt alla helgona.

Betyg 9/11

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar