tisdag 22 november 2011

En tisdag med Champions League

Om man säger såhär, jag fungerar inte riktigt som alla andra. Dagar när det varit mycket på jobbet och man jobbat en timma övertid eller två, då vill man slappna av när man kommer hem. För mig innebär det inte soffläge och snabbmat. Istället ägnar jag en timma eller så framför grytor och kastruller. Desto mer jag jobbar, ju godare mat blir det.

Ikväll havets Wallenbergare, med palsternacks- och potatismos, brysselkål och ärtor.



Till det årets Hibernation Ale. Tyvärr var jag för hunrig och törstig för att göra en riktig recension av ölen, men den håller stilen och ligger fortfarande högt upp bland mina favoritöl. Maltsötman i ölet fungerar väldigt bra med den extra sötman som moset får av palsternackan. En riktigt bra kombination.

Andra halvleks öl blir det dock till att recensera, någon ordning får det ju vara, även här.

Gouden Carolus Christmas


De första dofterna som fångas upp påminner om apelsinsaft och mint. En kombination så god som någon, men inget jag tidigare upplevt i en öl. Bakom detta en rejäl vägg av belgisk jäst, päron och granskott. Allt i ganska så sötliskiga toner. Det påminner nästan polkagris alltihopa.

Tydlig belgisk jäst, rejält framhävd sötma, päronen är fortfarande tydliga, tillsammans med lite stickigt skurmedel. Jag hittar också citronkarameller, nejlika och en avslutande syra. Det är som att man tagit hela julen, inklusive de gamla malätna ärvda bonaderna från vinden och mixat ihop allt. Förvånande nog blir det ett ganska så intressant och trevlig resultat, om än något spretigt.

Betyg 7/11

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar