tisdag 1 november 2011

Meantime Yakima Red

Det är likadant varje gång det är ett fint ölsläpp på systembolaget. Man sitter på kontoret hos den stora röda biltillverkaren och har ingen möjlighet att ta sig till ett vettigt systembolag. Timma för timma ser man hur lagret minskar för de öl man absolut vill ha. När man väl kommer iväg till bolaget är det med en sådan fart i benen och desperation i blick att inte ens de obligatoriska Faktum-försäljarna vågar väsa fram sitt "Faktum". Idag fungerade det bra, och jag fick med mig det mesta jag var ute efter.

Men det var inte det som detta skulle handla om, efter en sådan här traumatisk dag får man ju unna sig en nyinköpt öl.


Jag möts av en syrlig doft, citrus och röda bär, väldigt mycket röda bär. Vitpeppar, en del kryddor och en söt nästan kvalmig blomdoft, som jag så väl känner igen men misslyckas med att identifiera.

I munnen är den fräsch, lätt i kroppen med fin balans mellan malt och humle rätt igenom. Hittar också citrus, lätta metaller och en gnutta gräddighet. Inte mycket till kolsyra, men den som finns är ganska spritsig. I slutet en återhållsam beska och en viss maltsötma.

Konklusionen blir positiv, inte alls dumt och det är trevligt att få till sig en välbyggd öl på 4%. Som ölnörd är det lätt att helt förlora sig i alla alkoholstarka sparka-in-dörrar-brygder och det är ju synd. Så jag säger bravo Meantime, hoppas vi ses igen! (Eftersom jag köpte två, är det egentligen en oerhört korkad avslutning. Men det kan ni läsare bortse från)

Betyg 7/11

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar