torsdag 26 januari 2012

Den stora ölbryggardagen

Så var det då dags för den stora dagen då det skulle bryggas öl. En vecka senare än tänkt då första gången blev inställd, så de 2/3 av öljuntan som skulle närvara vid bryggningen hade reducerats till 1/3. Det fick alltså bli en solobryggning.

Som vi tidigare berättat var det en Belgisk Imperial Dark IPA som vi skulle försöka få fram.

Malt:
Pale Ale
Crystal 200
Abbey Malt
Black Malt

Humle:
Warrior, kottar
Nugget, kottar
Columbus/Tomahawk, pellets (för torrhumling)

Jäst:
Belgian Strong Ale

Så till bryggningen, allt hade inhandlat, Macen stod laddad med BeerSmith och en mängd sidor kring BIAB-bryggning. Så det var bara att sätta igång. Först skrev jag ner alla steg som bryggningen skulle innehålla, för att ha något att gå efter och för att inte missa något vid första bryggningen.



Först på tur stod rengörning och desinficering av all utrustning som skulle komma i närheten av ölbryggandet. Vilket ett tag kändes som hela lägenheten. Nåväl, jag tog fram den 14 liters gryta som inhandlats just för detta tillfället, en budgetvariant vid namn Sandström som verkade trevlig då den hade en medföljande korg som var tänkt att underlätta och hindra bryggpåsen från att bränna fast i botten. Grytan visade sig också vara just budget; skev i botten, bucklig, rostfläckig och så tunn att det nästan gick att se rätt igenom grytan.


Nästa steg var att klä in grytan i dubbla lager liggunderlag för att isolera den och se till att den skulle hålla temperaturen så bra som möjligt under mäskningen. Vatten började hällas i grytan och efter att jag pyttsat i 3 fulla litermått nådde vattnet upp till 4 liter på grytans innermått. Jag började tvivla på mina matematikkunskaper och funderade på om min lärarinna i första klass missat att lära mig något grundläggande i matematiken. Jag började om, med samma resultat. Det visade sig alltså att grytan inte alls var på de lovade 14 liter, utan knappa 13 liter. Vilket gjorde att jag fick räkna om vårt recept, för att få plats med både vatten och malt i grytan.

Här vill jag citera ett stycke från Sandströms hemsida:

Our designers have strived to develop products which are stylish yet simple, high performing but uncomplicated, high quality and long-lasting.

Nåja, rätt mängd vatten kom till slut ner i grytan och jag började mäta upp malten i väntan på att vattnet skulle bli varmt. Vid 50 grader hällde jag så i malten och väntade sedan på att mäsktemperaturen 68 grader skulle infinna sig.


Som synes utnyttjas grytans 13! liter till perfektion.


68 grader och lockat på grytan för 90 minuters mäskning. En tyngd sattes på locket för att de utskurna bitarna av liggunderlag skulle isolera lite bättre. Vi valde 90 minuter för att vi läst lite kring BIAB-bryggning och många verkade få ut dålig effekt av bryggningen, och då ska 90 minuter vara ett bra tips för att öka denna något. PH-värdet kollades också, och detta låg härligt nog perfekt på runt 5,1-5,5 så jag slapp tillsätta något för att justera detta.


Under de 90 minuter som grytan stod så sjönk temperaturen bara två grader vilket får ses som mycket bra.


Detta firade bryggmästaren med en Westmalle Triple.


Temperaturen höjdes sedan till 75 grader för utmäskning och håller det så i 10 minuter. Sen upp med påsen över grytan och medans mäsken får koka upp till en rullande kokning får malten droppa av och i slutet så snurrade och kramades det på påsen för att få behålla så mycket som möjligt i grytan. Humlen mättes upp och tillsattes under kokning med följande schema:

60 minuter
7g Nugget
7g Warrior

15 minuter
7g Nugget
7G Warrior

0 minuter
4g Nugget
4g Warrior


Nu började det att lukta väldigt trevligt, mörka härliga maltdofter och friska fina aromer från humlen. Det kommer nog bli bra detta.


Efter 60 minuters kokning tog jag grytan av plattan, ställde det hela i diskhon som preparerats med is fryst i dubbla 5-liters påsar och vatten. Det tog ca 2.5h för brygden att komma ner i 22 grader, vilket fick räcka. Det hela silades av ner i jästunnan. Syresattes genom att skaka och rulla jästunnan. Jästpåsen och saxen som den skulle klippas upp med desinficerades. Det är dumt att riskera bakterier i brygden precis på slutet. Jästen hälldes i och jag pustade ut. 6h hade det hela tagit och det hade varit fantastiskt trevligt hela vägen.

Sandströmsgrytan fick ändå tillslut godkänt och kommer att användas igen. Listan som jag skrev upp alla stegen i visade sig vara en fullträff och underlättade mycket.

Nu ska det jäsa i en vecka, sen ska det i humle för torrhumling. Efter det för allt stå en vecka till innan det är dags att tappa upp det på flaska och tre veckor senare precis lagom tills dess att Öljuntans tre medlemmar sammanstrålar i Göteborg ska allt vara klart att avnjutas.

Bryggmästare,
Oskar

2 kommentarer:

  1. Gott jobb och gott att kunna titulera sig bryggmästare =). Själv har jag min första brygd på flaska just nu och väntar spänt att få smaka på den i helgen då den är klar!
    /Bryggmästare Henning

    SvaraRadera
  2. Ja, det är mycket tillfredsställande att kunna titulera sig bryggmästare. Fruktansvärt roligt är det att brygga också, även om de första batcherna kanske inte blir precis som man hade tänkt sig. Men man lär sig mycket varje gång och slarvar man inte med renligheten får man alltid drickbara öl.

    SvaraRadera