måndag 9 januari 2012

Oväntad ölhelg i Göteborg

Jag var nere i Göteborg i vanlig ordning när jag föreslår att vi tittar in på The Rover.
Där i kylen ser jag olika öl från Stone, de ska ju vara bra har man läst. Jag ville prova deras IPA och det ångrar jag inte. Den var torr och fin, inte lika svulstig som en del amerikaner kan vara, fin fruktighet i både doft och smak, elegant för att vara en IPA. Jag känner tallbarr och hallon också, det sistnämnda är nått nytt för mig, brukar mest känna det i belgare.

Betyg 9/11


Efter det gick vi till Bishops Arms på järntorget, jag hade inga höga förväntningar men där i kylen ser jag en bekant flaska. Pannepot Grand Reserva 2005, jag tänkte att den ska de väl ha hutlöst mycket pengar för, men det var inte så farligt, standard 155:- vilket i detta fallet är ett vrakpris enligt mig.
Doften var härligt vinös, man märker hur sötman har förvandlats till nått ädlare och finare. Det finns toner av mörka bär och knäck där bakom. Smaken var himmelsk, len och lite sur som de gärna blir, men utan att det blir syrligt. Det fanns beska där också som bara smekte gommen på väg ner. Jag känner marsipan, en del gula hallon och hasselnöt. Detta är en väldigt bra öl.

Betyg 10/11

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar