fredag 27 januari 2012

Torsdag på Schouskjelleren

Jag och min gode vän Mårten (som numera är ölfrälst han också) tog en runda på favorithänget i Oslo igår. Där fanns mycket gott som vanligt men jag fastnade för:

Ewil Twin - Monk Suffers Serious Sugar Rush On Barbados
En belgian strong ale bryggd i Danmark måste vara bra tänkte jag. En klassisk belgisk strong ale, mycket mörka bär, en rejäl alkoholhalt som balanseras bra av sötma och en fin beska som inte stör eller tar över. Det finns tropiska frukter nånstans men de ligger mest och myser i bakgrunden. Mycket bra öl.

Betyg 8/11

Efter det ville vi kika på listan, barkillen frågade oss om vi ville prova en bra IPA, självklart sade vi i kör och han tog fram:

Port Brewing - Mongo
Det första som slår emot mitt olfaktoriska system är mängder av solmogen persika, fantastiskt! Bakom lurar passionsfrukt och en selleristjälk som man precis bröt på mitten. Mer tropisk frukt kommer sen och en angenäm sötma. Smaken är torr som en vintervind på tungan, den spritter runt och fördelar den tropiska smaken och den beska sellerismaken i hela munnen. På sommaren kan jag tänka mig att enbart dricka detta.

Betyg 9/11


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar