onsdag 25 april 2012

Bryggning och ett par öl

I lördags bryggde jag och Min vän Peter, mest Peter, en bitter. Skulle blivit en Special Bitter. Men alkoholhalten blev lite lägre än väntat. Själv tycker jag det är rätt gött faktiskt. Den uppskattas till typ 4%. Jag fick pröva nya maltkvarnen och se den nya kylväskan/mäskningskärl.


Peter påstod att det blev en rosa bara för att det var den enda färgen som fanns kvar. De tror jag vad jag vill om. Hur som helst så sitter det ett tjusigt handborrat rör i botten som sköter jobbet perfekt.

Såklart hann vi med ett par öl under dagen och kvällen. Dom som prövades för första gången får en snabb genomgång nedan.

Sly Fox Phoenix Pale Ale
Karamell och sötsur godis, ganska maltig. Mycke frukt i doft, både "ljus" o "mörk". Lite maltig för stilen? Honung. God. Rejäl beska.
Betyg: 7/11

Westbrook IPA
Doftar ananas på burk. Men smaken är för mycke burkchampinjon. Något skevt! Måste vara ingelterad. Sämre och sämre ju längre tiden går.
Betyg: -/11

Mikkeller/Grassroots Wheat is the new hops
Doftar lambic. Lite banan o vete. En del pissoar. Mango och ananas. Ladugård också.

Lätt i mun. Mycke aprikos. Jävligt frisk o go, smakar nytt. Vacker gul färg. Saftigt god. Lagom spontan o vete. Kanske lite väl mycke pissoar dock. Men jättegod!
Betyg: 8/11


Evil Twin Disco Beer Red Wine
Doften är syra och röda bär. Ekigt och vinöst.
Mogen smak. Men ändå söta röda godisar. Röda bär o ek. Vinet är ganska blygsamt av sig. Bra!
Betyg: 8/11

Brewdog Abstrakt AB:07
Spicy! Kryddigt alltså. Inte julkryddor direkt, men åt det håller. Mjölkigt, eller gräddigt kanske. Kakao, rå torr kakao. Fylligt. Humlen och beskan e perfekt. Skitbra! Lite bär också. Och dadlar. Alkoholen är närvarande. Efter ett tag så dyker det också upp lite söt lakrits. En riktigt bra öl! Hade önskat jag hade fler av den!
Betyg: 9/11



1 kommentar:

  1. En riktigt trevlig dag och många goda öl! tack Niklas!

    Bittern bubblar på bra nere i källaren och med tanke på den goda karma som rådde under hela bryggnignen så komemr den nog också bli Fabulös! :)

    SvaraRadera