söndag 8 april 2012

Hembrygdprovning

Förra helgen hade vi lite hembrygdsprovning i Stockholm. Juntan representerades av Niklas, sen var även Patrik och Peter(PKLK Nanobryggeri) på besök med sina öl. Totalt 7 öl. Tyvärr hände det som hänt förut. Smaknoteringar hade jag delgett min app Blogpress. Denna underkände tydligen innehållet, då den helt raderade mitt utkast till inlägg. Men ja, eftersom det är hembrygder så är väl kanske inte de det viktigaste ändå. Jag försöker minnas så gott det går...

Vi började med Patriks dubbelbrygd.
En öl som delade sig efter nedkylning. Humlen är Amarillo, Cascade, Citra och Saaz. Malten är Pale Ale, Vienna, Pilsner, Cara Plus och 30% vete. Dessutom havreflarn.
Men de som skiljer är jästen. Ena varianten fick Weihenstephan Weizen, den andra fick champagnejäst. Den andra skulle egentligen bara hamna på fat, men ett par flaskor hade han också fixat. Tyvärr hade de blivit väldigt mycke jästfällning i flaskorna, så de blev inte så himla mycket öl i glaset.

Men de som fanns smakade riktigt bra. En hel del humle får man ju säga. Extra allt. Färsk o fin. Och bra vinösitet. Inte så mycke vetesmak.


Därefter smakade vi weizen-varianten, Yankee Weizen. Betydligt mer vetesmak, om än ganska blygsam faktiskt. Men god också den. Massa humle, som fick lite mer huvudroll här än den första. Resultatet av experimentet är hur som helst att det är ju en skitkul grej att göra. Inte det jobbigaste man kan göra med öl heller.


Nästa öl var Patriks saison med nelson sauvin, Saison Sauvin. Lite amarillo också. Mycke humle och inte så saisonig som man skulle kunna vänta sig. Men en humle-raket. God även denna.


Då var vi klara med Patriks öl och gick vidare till Peters. Då Peter fick en kyl över härom månaden så blev han ju tvungen att brygga underjäst såklart. Hopfenpilsner, en pilsner med mycket Saaz och Cascade. Malten var 6row, carapale, pilsner och vienna. Kul att pröva en hembryggd pilsner. Väldigt uppfriskande och lätt pilsner med lagom beska och balanserad humlearom. Peter gjorde en stor batch, så denna kommer svalka mig en del i vår och sommar hoppas jag. Även denna : God!


Sen var det dags att bjuda Patrik och Peter på öljuntans premiärbrygd. Jag tyckte själv att den nog hade blivit lite bättre, men det är ju alltid svårt att säga. Fortfarande lite för lätt för sitt eget bästa, men bra. Bigaråerna är högst närvarande.


Näst i tur var Peters A Pacific Summer on Riwaka. En ipa med humlesorterna riwaka, summer och sorachi ace. Detta är en ganska tung ipa. Men väldigt fruktig. Söta kraftfulla frukter. Melon, ananas o sådant där tropiskt. Det som stör lite i denna är en viss jästighet, som liksom gör den lite för tung.


Sist ut var Peters Geyserstout, namnet kom efter hur mycket den bubblade under jäsning. Detta är ju då en stout, men kanske lite åt porterhållet. Behaglig och mumsig. Peter och jag växlar lite med att tycka att det finns nån liten konstig smak där bak nånstans, men i huvudsak en riktigt stabil öl!


Och det var alltså 7 hembrygda öl. Det har rullat på det senaste halvåret. Nu gäller det bara att alla fortsätter i samma stil. Jag är grymt nyfiken på allt man kan hitta på. Hittills har jag egentligen mest varit med och hjälpt till känns det som, och inte burit huvudansvar. Det roligaste jag vet i det hela är nästan att designa alla etiketter.

Tack för ölen Patrik och Peter!

//Niklas

1 kommentar:

  1. Snygga etiketter och intressanta öl. Riktigt kul att läsa om hembrygdsprovningar också..

    SvaraRadera