lördag 21 april 2012

Köpenhamn - ännu mer rapport

Då handlar det om Köpenhamn igen. Det hände sig som så att vi drack en del öl under vistelsen, och jag, Niklas, tänkte här gå igenom det som antecknades eller sticker ut i minnet. Fredagen påbörjades ju på Mikkeller Bar. Min första öl medans jag väntade på resten av juntan redovisades lite kort i tidigare inlägg, en Mikkeller Big Worse Red Wine. De va en rejäl pjäs. Jag gav den 9/11.
Jag hann faktiskt beställa en till innan pojkarna kom. Ännu en Mikkeller. Mikkeller K:rlek. En ipa med fullt fokus på persika och aprikos. Den dofta EXAKT som sånna där persiko-godisar som alltid finns som lösgodis. Riktigt gott, men kanske lite endimesionell för ännu högre betyg. 8/11 blir det.



När resten av juntan anlände blev det i tur och ordning, De Dolle Boskeun 2011, Boon Calva Lambic och Kernel Export Stout. Här njöt vi bara av god öl och tog inga anteckningar. Boon Calva Lambic har jag druckit på baren förut och gillar starkt. Hann med den två gånger under detta besöket. Kernel besökte Daniel och Oskar när dom var i Londo, så det va ju kul att pröva. Bra grejjer.

Efter dessa tänkte vi besöka Burger & Bun som jag(vi?) besökt förr. Var ska jag börja...?
Bilden ser ju fin ut. Vad den inte berättar är: Virrig personal. Fruktansvärt salt mat. Och jag blev dubbel debiterad på köpet. Mitt köp gick inte igenom påstod personalen, så Daniel betalade en gång till för mej. Tyvärr så gjorde det visst de. Så mitt besök kostade mig 490 pickadoller. Hurra så kul. Skulle kunna ringa och klaga.. får se... Hur som. Nu skiter vi i detta stället framöver. Basta.


Efter burgaren var vi sjukt mätta. Och då menar ja verkligen sjukt mätta. Vi hade alla ont i magen av mättnad och saltsjuka. Vi fruktade att vi inte skulle få i oss mer öl på hela kvällen. Och så var nästan fallet. Vi styrde kosan mot Fermentoren. En liten lagom promenad så var vi där. Trevligt ställe, skön atmosfär. Men trots att stället inte ens var halvfullt så fanns det ingen plats till oss. Förutom utomhus. Här tog jag och Oskar var sin ljus rököl och Daniel något jag glömt. Vi drack upp och gick till Khioskh för att spana utbudet. Sen orkade vi inte mer och gick hem och sov. Så kan det gå.


Lördagen började med en kort frukost på det närmaste Baresso och sedan ut till alla ölbutikker, mer om detta senare.


Vi gjorde ett kort stopp vid lunch på Nörrebro Brygghus och tog oss varsin liten öl. En kriek vid namn Nörrebro Stevns CCC. Förnämliga 10 cl. Vilken variant det var såg vi tyvärr inte, men hur som helt. Körsbär, klister och mandel. Lite kalvfond och umami. Det blev 7/11.


Nu hade det gått alldeles för lång tid utan att vara på Mikkeller Bar, så dit bar det. Och väl där en gammal favorit. Mikkeller USAlive, lika fräsch, syrlig och humlig som vanligt.


En överraskning var Mikkeller Funky (e)★ ([fung’ke e’st r] (Funky Easter)). En "påsköl" och samtidigt en belgian strong ale. För oss kändes de som en brett-spontan-barleywine-ipa. Betyg: 8,5/11.

Därefter blev det lite käk på Cofoco nästan över gatan. Väldigt bra ställe. 4-rätters för 295ddk. Tyvärr hände det som inte fick hända, Daniel kände sig för sjukt för att fortsätta kvällen. Oskar och jag accepterade faktumet och gick tillbaka själva till Mikkeller Bar. Där vi tröstade oss med en Triple Rocks IPAX. En standard-ipa utan krudiduller. Betyg: 7/11.


Vi kom dock fram till att vi ville köra något på flaska, och kollade lite suröl. Vi kom båda fram till att vi inte prövat någon Girardin, så en Girardin Geuze Black Label fick det bli. Bra grejjer, men lite däckig. Betyg: 8/11.


Där kände vi oss redo för lite mer mogna saker, och beställde in en åldrad tingest.
3 Fonteinen Oude Geuze Vintage 2004. Doftar gula hallon, sågspån, grönsaker och krämighet(?).
Smaken är äppelkart på ett milt o återhållsamt vis, skalet på ett grönt färskt äpple. Äpplemos och svartvinbärssötma. Att något så gammalt kan vara så fräscht. Torrt! Riktigt bra! Betyg: 9/11.


Next up: Amager Hr. Frederiksen Coffee Edition på fat. Helt ok. Betyg: 7,5/11.


Nu bestämde vi oss att det skulle bli kvällens sista öl. Jag stod och kollade på listan och såg att Mikkeller Mexas Ranger fanns på fat. Eftersom jag köpt på flaska, men inte Oskar, så tog jag oss varsin sådan. Tyvärr är ju dock ölen på Mikkeller Bar väldigt kall! Lite tråkigt faktiskt. Vore bra om dom kunnat temperera individuellt. Hur som. Vi försökte värma den i händerna så gott de gick, och fick till sist upp temperaturen hjälpligt. Men ändå så smakade det inte mycket för att vara en öl med så mycke olika ingredienser i. Lite trist. Inte dåligt, men när innehållsförteckningen är så lång (chili, spices, almond milk, cocoa, chili, black beans and avocado) borde man kunna vänta sig en tjottablängare mot gommen. Njae. Betyg: 6,5.

Så var det söndag. Ingen av oss visste riktigt vad vi skulle göra ända fram till kl 15. Vi var hemma rätt tidigt på lördagen, så vi gick upp rätt tidigt också. En brunch fick det bli. Men tiden gick inte fort. Ett extra besök på Kihoskh och lite last minute shopping blev det också. Och även ett besök på ett halvsunkit hak, Café Obelix på Vesterbro Torv. Såklart kunde vi inte riktigt hålla oss, utan det blev en påskbock från Nörrebro Brygghus. En trevlig och mustig öl som satt rätt fint faktiskt.


Och det var det. En riktigt grym resa, om än lite tråkigare för Daniel. Men vi kom alla hem med rätt tunga väskor i alla fall.

//Niklas

2 kommentarer:

  1. Fan vad trist med Burger & Bun! Riktigt dåligt faktiskt. Verkar som att ni hade en trevlig helg i övrigt!

    SvaraRadera
  2. Burger&Bun-incidenten var en lite obetydlig detalj i det stora hela... :) .. dock en liten konsumentinfo

    SvaraRadera