onsdag 6 april 2011

Midtfyn/De Molen X Porter



Mörk som synden äro denna X Porter.

Den avger en doft av avgrundsdjup choklad, lakrits samt körsbär, det är en rejäl kick i näsan, syrlig doft.. Man vill inte sluta lukta. Efter ett tag kommer doften av amaretto in.

Smaken är len, djup choklad, men tunn som en porter ska vara i mitt tycke, en hint av ek känner jag. Smakerna breder ut sig över tungan, men inte som en imperial stout som täcker munnen utan här är intensiteten ungefär hälften så många ölmolekyler per cm2. Den är rå, precis som jag vill ha en porter. Jag vill likna den vid en engelsk fotbullshuligan med en bullterrier och inte en sofistikerad äldre herre i tweed. Beskan kommer på slutet och griper tag i tungan och man kan känna hur bränd malten var när den påbörjade sin resa ner i mäskkaret.

Bilden jag får är: Skallig muskulös huligan som tuggar på sötlakrits i ett blåsigt å småfuktigt gathörn i Swindon samtidigt som han röker en halvt dränkt cigarett.

Betyg 10/11

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar