tisdag 5 april 2011

Mikkeller 1000 IBU Barrel Aged

Hej. Jag har väntat på denna öl länge. Att dricka den alltså. Den har legat på olika ställen sen ja köpte den i oktober någonting. Så jag var allt lite orolig över hur den hållt sig. Den har åkt både in och ut ur kylen ett par gånger. Men nu är det dags.

Roligt med denna är att själva flaskan är identisk med vanliga 1000 ibu, bara pappersfodralet skiljer. Denna har alltså legat på whiskyfat. Jag tycker som många andra att lägga ipa fat är muppigt. Men gör mikkeller de så måste de ju vara bra.

Färgen är mörk och rödaktig. Skummet kompakt och ganska brunt.
Oj va gott de luktar. Jag vill inte dricka, för att spara doftkänslan. Men ja vill dricka nu!
Frisk ipa-doft, men också trä o rök, körsbär, vinöst och lite pissoar.
Smaken är mycket ek och whisky. Kanske lite för mycket.
Men smaken känns inte trött, den verkar hålla bra, var rädd att den skulle vara för gammal.
Å andra sidan så smakar den så mycke annat, att ipa-smaken kanske ändå är lite trött bakom allt annat. Den är både sur och söt. Lite som De Dolle reserva 2008 som jag drack för ett tag sedan. Mycke humle såklar. Men bättre än o-barrel.. tveksamt. Humlebeska, surhet o trä i eftersmak. Mycke alkohol, träsmakande skum. Totalt sett, kul!

8/11

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar