måndag 8 augusti 2011

En helt vanlig torsdag i Oslo

Så var det dags igen, tillbaka i Oslo och lika ölsugen som alltid.
Jag hörde runt med mina vänner om de var lika törstande som jag var efter maltdrycker; det var dem. Vi skulle gå till ett av mina favorithak, Handverkerstuerne men de hade den dåliga smaken att hålla semesterstängt. Lite nedslagna men inte desto mindre törstiga gick vi vidare till ett annat ställe, Rikshospitalets Apotek. Denna restaurang har inte speciellt stort utbud av öl så jag hade inga större förväntningar, det skulle visa sig vara fel.


Hantverksbryggeriet Bödeln IPA
Relativt anonym doft av lite aprikos och knäck.
Smaken är torr och frisk med en brödig ton och en tydlig aprikossmak. Det är nått med den som jag inte känner igen hos IPA, det finns en fadd ton över den, antingen är det en gammal batch eller så har folket på bryggeriet velat sticka ut med sin version av IPA. Det är lite rå smak av källare och fukt jag känner. Bakom denna ridå döljer sig klassiska smaker av knäck och sötma men även andra lite mer ovanliga smaker som lakrits. Avslutning är relativt bärig för att vara IPA.

Betyg 7/11





Dugges Avenyn Ale PA
En härlig doft av friska frukter, äpple, aprikos, krusbär. nästan godissöta dofter. Bland det godaste jag doftat på i ölväg.
Smaken är också den som ett fruktfat där 2/3 utgörs av solmogna äpplen, vågar jag säga att det är transparent blanche? Ja det gör jag. Det är som en hint av calvados mitt i bland de välkända smakerna av aprikos. Avslutningen är elegant besk som matchar sötman perfekt.

Betyg 9/11





Dark Horse Brewing Company Amber Ale
En ren chansning och jag måste säga att jag inte ångrar det.
Doften var inte alls vad jag hade förväntat mig, den är syrlig snudd på faro skulle jag säga. Den innehar stora mängder mörka mogna bär i doften också. Smaken matchar doften och bjuder på en syrlig första hälsning på tungan för att senare gå in mer mot plommon och bär. Den har inte en klassisk humlebeska utan jag skulle vilja jämföra den med Haandbryggeriet / De Molen Menno & Jens som inte innehåller vanlig humle utan är kryddad med örter såsom gråbo, rölleka och pors. En svår öl som jag tillslut blev kompis med.

Betyg 7/11


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar