torsdag 25 augusti 2011

Southern Tier Oak Aged Un*Earthly

"It's oaked and it is not from this earth, but we have it at Schouskjelleren on tap"

Så stod det på schouskjellerens facebooksida häromdagen. Genast tänkte jag, Un*Earthly på fat, på fat! Den måste jag bara ha! Sagt och gjort drog jag ned till mitt favorithak i Oslo och skulle dricka denna ljuvliga dryck. Väl där så ser jag inte den på deras griffeltavla, hmm tänkte jag, har jag förstått detta fel? Jag frågade mannen i baren, ursäkta men har ni Un*Earthly fatlagrad? Yes sure, it's on a secret tap.
Vilken lycka! Jag funderade lite på varför den var på hemligt fat, kanske för han inte hunnit skriva upp den än? Kanske ville han inte att någon ovetande skulle beställa nått de inte visste vad det var?

Doften var lite svår att känna inne i lokalen, men den doftade frisk och fruktigt. Smaken var en explosion i friska citrustoner ihop med djupa avgrunder av söta bär och tropiska frukter. Den har en kripsigt torr avslutning, nästan som ett bra vitt vin, med perfekt balaserad humlebeska. Nån spännade ton kände jag i bakgrunden, kan det varit lakrits? Svårt att känna igen den helt. Välbalanserad är ordet trots alla dessa olika smaker.

Betyg 10/11

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar