söndag 3 juni 2012

Åsundens Bryggeri - Folkölsprovning

Senast jag var i Borås hämtade jag med mig två flaskor folköl från ett ICA. Jag hade tidigare hört talas om Åsundens Bryggeri, men inte sprungit på någon av deras öl och hade inte heller en aning om att de producerade folköl. Jag vet knappt om de själva är medvetna om det, då det inte går att hitta någon som helst information om dessa öl någonstans, inte ens på bryggeriets egna hemsida.

Har man en länk på etiketten till en hemsida borde man också kunna fylla denna med mer än två meningar och tre bilder. Speciellt om man är ett litet och relativt nytt bryggeri. För meningen måste väl ändå vara att sälja sin öl?

Efter en stund på Google kan man konstatera att mycket information finns det inte att hämta. Bryggeriet ligger i Ulricehamn och är döpt efter sjön Åsunden som praktiskt nog ligger just bredvid staden i fråga. Asundi ska dessutom vara ett gammalt namn på just Åsunden. Bryggeriet är beläget i ägarens källare och enligt Borås Tidning ska bryggmästare Niklas Rydberg ha investerat måttliga 20 000:- för att komma igång. Dessutom ska utvecklingen ha varit rekordsnabb, endast 6 månader efter första extraktbryggningen såldes första ölet till systembolaget. Det är imponerande, vi i Öljuntan har själva bryggt öl ungefär lika länge och vi är inte direkt där om man säger så. 


Asundi ljus 3.5%


Denna ljusa öl av okänd typ är fräscht humlig med fina grästoner i doften, åtminstone fram tills dess att stora mängder oljig plast stöter upp i näsan. Tyvärr är nog denna öl infekterad.

Vilket också bekräftas när jag smakar på den. Det är nästan enbart plast och hemska estrar i smaken. Det går att hitta en lätt sötma om man anstränger sig. Humlen är dock som bortblåst. Jag kan inte ens förmå mig att gissa vad för typ detta var tänkt att vara. 

Betyg 1/11

Asundi mörk 3.5%


Som tur är hittar jag ingen plast i doften i den mörka varianten. Istället lätta chokladdofter, lite stall och en gnutta humlefräschör. 

Den är något syrligt chokladig i smaken med en lätt efterbeska. Den skummar rejält i munnen och jag hittar i botten en väldigt bekant syra. En syra av just samma irriterande art som vi själva har problem med i våra hembrygda öl. Denna är åtminstone helt okej, även om jag hade förväntat mig lite mer "power" från ett mikrobryggeri.

Betyg 5/11


Tråkigt att det inte blev bättre än såhär, men springer jag på någon av deras öl igen, kommer jag ändå att köpa på mig flaskor, man ska stödja de som vågar sig på det som vi andra bara drömmer om. Dessutom vill jag gärna prova dessa igen och förhoppningsvis få bättre flaskor.

//Oskar

2 kommentarer:

  1. Vilken ICA i Borås var det? Hamnar i stan då och då, kan va kul att plocka upp

    SvaraRadera
  2. ICA City i Knalleland var det som hade tagit in dessa trevligheter. Jag har inte varit där sedan dess så jag vet inte hur läget ligger idag.

    SvaraRadera