tisdag 5 juni 2012

Bryggning av wit och provning av lite av varje

Detta inlägg har tagit ett tag. Har kommit saker emellan osv. Hur som. Förra lördagen var det bryggning hos Peter och hans PKLK Nanobryggeri.

Ibland tror man lite väl gott om sig själv. Bryggning för dagen var en öl som kom till när vi kom på ett så fyndigt namn att vi var tvugna att realisera det. Wit och brett. En witt med brettanomyces. Hur kul som helst. Vad vi inte visste förra lördagen när vi bryggde var att det i samma stund serverades ett öl med samma namn på SM för hembryggd öl. Sedär. Den vann till och med sin klass; specialöl. Livet är ibland oerhört hårt. Men med tanke på att det vann sin klass så höjs ju förhoppningarna om att det inte bara var en kul idé. Utan också kanske en bra öl, till sist.
Humlen var styrian golding och saaz. Malten var: Premium Pilsner (2 Row), Wheat Torrified och Wheat Malt. Sen lite havre på de.


Vi skippade koriander, men slängde i en del apelsinskal.


Kylväskan funkar fint, men vi hade tyvärr lite värme-issues som medförde lite lägre alkohol-halt till sist. Handhavandefel,  men inget som stör slutprodukten.


Eskilstuna Vinter i Brunnsbacken 3,5%. En folkis såhär vid lunch. Helt ok, men dock en liten konstig bismak som påminde om dendär cigarett-smaken jag fick i Fullers Chiswick häromsistens.
Betyg: 4/11


Å så kokar vi. Det finns långt framskjutna planer på att köpa en gasolbaserad värmare för att åstakomma bättre kraft i koket. Power-läget räcker inte riktigt till.


Peters PKLK Aspooney bitter. Har druckigt den ett par gånger nu. Och jag håller den högt. En beskedlig bitter på 4%. Lätt, maltig med clean humle. Vill dricka från fat i pintglas, käka salt&vinägerchips och kolla premier league.
Betyg: typ 8/11


Det var också premiär för Peters senaste bygge. En kylvattenslinga. Peter har nu ett ärr på handen som minne av detta snickeri. Kylningen gick suveränt dock. Väldigt lyckat.


De Ranke Hop Harvest 2011 till maten. Lite trött tyvärr. Men vad gör det när den är såhär god och fräsch. Jag gillart! Somrigt och bra.
Betyg: 8/11


Jaha. Duvel Triple Hop. Kan man knäcka en sådan här flaska utan att bli besviken? Njaeo. Inte lika bra som första gången tyvärr. En del av fräschören har försvunnit, och den befinner sig nånstans mellan vanliga Duvel och Triple Hop. Men fortfarande fabulös.
Betyg: 9/11


Evil Twin Femme Fatale Brett stod på tur. Den doftar verkligen allt som låter läbbigt, men som kvalificeras som aquired taste. Stall, källare, kattpiss, urinoar, hästdfilt. Allt sånt. Någon humle och malt finns där bak. Men inget som går att definiera.
Smaken är riktigt kul. Dofterna stannar i mitt huvud, men ipan smakar kraftigt. En klibbig ipa. Detta är inte balanserat alls. Vilket jag inte väntade mig heller. Såhär mycket brett ska inte wit och brett ha, det kan vi konstatera. Men dock, en god och rolig öl!
Betyg: 7/11


Mikkeller Mielcke & Hurtigkarl. Har nog lite hunnit glömma smakerna på denna, men jag kommer ihåg vad jag tyckte. Jag tyckte om. Vinöst och lättdrucket men med mycke karaktär.
Betyg: 9/11


Ingrid är ju nu en kär gammal vän. Ett bra sätt att avsluta kvällen. Förra flaskan jag drack kändes såklart lite trött. Men nu är det som om den hittat lite ny karaktär. Den har blivit en annan mogen öl. Riktigt bra! En flaska kvar i skåpet.


Tänkte avsluta inlägget med en bild på min lille vän. En northern brewer. Växer så det knakar!

//Niklas

4 kommentarer:

  1. Fräsch färg på kylväskan! Hittar man recepetet på Peters PKLK Aspooney bitter på bloggen eller är det hemligt?

    SvaraRadera
  2. Jag tyckte jag var skitfyndig när jag kom på namnet "arne weisse" till en julkryddad veteöl.. Dock var jag inte ensam ;)

    SvaraRadera
  3. Beer-naise: Haha... Peter säger ju att de va enda färgen som fanns kvar... ja tvivlar. Men ja ska fråga om receptet!

    Anton: Hahahaha... Awesome.. Du var först i ditt huvve i alla fall :)

    SvaraRadera
  4. På begäran! Här kommer recept på Aspooney Bitter. Roligt att det har väckt intresse!
    --------------------------------------------------
    15L - batch

    2,40 kg Pale Malt, Maris Otter (5,0 EBC)
    0,30 kg Special B Malt (300,0 EBC
    0,20 kg Amber Malt (48,0 EBC)
    0,20 kg Aromatic Malt (100,0 EBC)

    Infusionsmäskning 1 h vid 66,7 grader.

    60 min kok med följande humlegivor:

    9,00 g Bramling Cross [5,30 %] - 45,0 min
    10,00 g Pioneer [8,05 %] - 30,0 min
    5,00 g Bramling Cross [5,30 %] - 30,0 min
    20,00 g Bramling Cross [5,30 %] - 15,0 min
    10,00 g Pioneer [8,05 %] - 15,0 min
    5,00 g Irish Moss (Boil 10,0 mins)

    Beräknad bitterhet: 38,6 IBUs

    Jäst: Essex Ale Yeast (White Labs #WLP022)

    Jäsning i 14 dagar vid 20 grader.

    Primat med 3g socker/L grönöl.

    Efterjäsning på flaska i 4 veckor.
    ---------------------------------------

    Ett väldigt trevligt öl som jag är mycket nöjd med. Bryggningen flöt på bra. Lite sämre utbyte än beräknat (mätte OG till 1.044, skulle varit 1.046) men det jäste å andra sidan ut mer (till 1.009 istället för det beräknade 1.011).
    En frisk och lättrdrucken bitter. Kommer bli många i sommar!

    Följ mig gärna på facebook: www.facebook.com/PKLKBryggeri

    SvaraRadera