lördag 16 juni 2012

Kaffe och te med humle

Surfade runt lite på ölbloggar under förmiddagen och hamnde precis som vanligt bland annat hos Portersteken där Johan undrade över hur kaffe med humle skulle smaka. Då man har en viss inneboende nyfikenhet dessutom tid över så kände jag direkt att detta måste undersökas. Så när kaffesuget började göra sig påmint under eftermiddagen skred jag till verket. 

Jag plockade fram min suveräna AeroPress och satte igång, men kände att det vore tråkigt att utesluta den del av mänskligheten som inte dricker kaffe, så jag tog även fram lite te.


Teet fick sällskap av Warrior, jag tänkte mig att teets beska skulle få sig en rejäl match. Teet i tesilen fick helt enkelt sällskap av en dos Warrior humle och fick ligga med under de tre minuter som teet fick dra. 


Vilken humle som skulle få följa med kaffet funderade jag lite mer över och kom tillslut fram till att Northern Brewer nog skulle passa bra, en potent humle men inte överröst med bittra humlearomer. Jag var rädd för att humlebeskan helt skulle ta över annars.





Kobbs Earl Green Warrior Edition 

Fruktig i doften, lätt citrusdoft, luktar mer svart te än vanligt. Humlen har gett en något skarpare doft, men tränger inte direkt igenom.

Mycket citrus även i smaken, lätt och fräscht med en något mer elak beska än vanligtvis i ett grönt te. Lite av den där beskan som man får när te fått dra för länge, fast trevligare och mer tillbakadragen. Tror jag var lite väl försiktig med humlen, men det lilla jag hade i gjorde faktiskt skillnad och jag tycker att hela drycken fick ett litet lyft. Intressant, får nog göra om detta någon dag med större mängd humle.


Classic Franskrost Northern Brewer Edition 

Doftar helt vanligt kaffe, med alla aromer det brukar innebära. Inga tecken på humle här.

I smaken finns det dock en något som känns nytt, något lite jordigt och bitskt. Kaffet har fått en lätt bränd, metallisk smak som inte är helt angenäm. Efter att ha suttit med koppen ett tag och vant mig vid de nya smakerna känns det bättre. Kaffet känns lättare som om humlebeskan blockerar kaffets eftersmak.


Slutsatsen blir att ingen av dryckerna blev odrickbara med humlen, jag tycker helt klart att det gröna teet vann mer på kombinationen än vad kaffet gjorde. Tror att en espresso hade varit ett bättre sällskap till humlen än vanligt bryggkaffe. En snabb shot kaffe med brännande humlebeska i slutet känns som en bra kombination.

//Oskar
 





3 kommentarer:

  1. Nästa experiment: Köra en presskanna med kaffe fast med en imperial stout istället för vattnet. Låta ligga i tre min och sedan pressa. Någon som testat?

    SvaraRadera
  2. Nu blev man ju återigen nyfiken, men synd på en fin imperial stout om det går åt skogen. Får rota lite i skafferiet någon dag och se om man har något lämpligt att offra.

    Har jag startat något här som jag kommer få ångra?

    SvaraRadera
  3. Ja, det förstås. Man kanske kan prova någon billigare som BBCS eller dylikt. Funderar på att prova själv.

    Allt för konsten!

    SvaraRadera