måndag 14 mars 2011

Den franska helgen

Namnet till trots fanns rum för öl denna helg.

Jag och Oskar hade samlats i Göteborg denna helg för samkväm. Redan på fredag kväll när jag anlänt så stod en kall en färdig att svalka mitt törstande inre.

Green Flash West Coast IPA
En av de mer välbalanderade IPor jag druckit, perfekt balans mellan beska och sötma, kraftig humlearom och en torr bitter eftersmak. Precis vad man behöver efter en lång resa.

Betyg 9/11


Rogue Shakespear Oatmeal Stout
Stout som den ska smaka. Dofter av kraftigt rostad malt, djupa kaffetoner och en bitter mörk choklad väller ur glaset. Smaken gör ingen besviken, samma element går igen och man vill känna på eftersmaken länge.

Betyg 9/11


LÖRDAG

Ölandet började på The Red Lion, min stampub away from home. De har en atmosfär som inbjuder till långa samtal om livets egenheter samt en öl-lista som kan erbjuda den skjuts man behöver i rätt riktning.

Oppigårds Draken DIPA
Perfekt IPA, en i mina ögon klar fullträff, ofiltrerad men inte rå alls. Den har allt en IPA ska ha. Humlen sötman och beskan samspelar i en ljuv frisk melodi.

Betyg 9/11

Sigtuna South Pacific Pale Ale
Oskar köpte denna och bad mig gissa vad det va för typ. Jag funderade en stund och sen drog jag till med en Red Ale trots att färgen var lite för ljus. Det var fel. Sen drog jag till med en bitter, det var också fel. Det visade sig att det var en Pale Ale. En både knäckig och besk sådan, en av de mindre typiska pale ales jag druckit men inte alls dum för det. Den hade karaktär. Det som saknades i smörkola tog den igen med en skön bränd knäcksmak och en djup beska.

Betyg 7/11


LÖRDAG AFTON

3 små rum, 2 stora pojkar.
Vi  visste vad vi ville, dricka bra öl i lugn och ro. Det får man på 3 små rum.
Vi kickstartade kvällen

Hornbeer Happy Hoppy Viking på fat
Rått. En väldigt rå och kantig IPA med djup karaktär men det fanns plats för subtila smaker också, dock försvann de lätt i ett hav av rödskäggsdansk öl.

Betyg 7/11


Närke Kulturbryggeri Kaggen Stormaktsporter 2009
Ja äntligen! Där stod den i hyllan, elegant som en äldre dam på franska riviäran. Den ville ha mig, jag den. Prislappen blev dimmig och så också jag. Inget fick komma mellan mig och 25 cl äkta ölkärlek.

Smaken undrar ni? Bättre än den första godisbiten i lördagsgodiset som barn.
Doften undrar ni? Bättre än sommarens första jordgubbar.

Jag kan inte beskriva denna öl på ett rättfärdigt sätt men den har söta djupa dofter av vanilj, kaffe, choklad och burbon. Den har en smak som är så len att man tror man dricker grädde. Den rullar runt i munnen och låter en smaka på en sak innan nästa tar vid. Om och om igen. Den vill inte lämna dina sinnesintryck ifred, och du vill inte att den någonsin gör det.

Betyg 11/11



Cantillon Gueuze 100% Lambic Bio
Avslutning blev en frisk historia. I Belgien drack vi Lambic för första gången, min upplevelse var att det skulle dröja till nästa gång, vilket det gjorde. Men denna gång var jag mycket mer mottaglig, det är så spännade smaker i en spontanjöst öl, man sitter och letar med tungan. Friskheten är påtaglig och man känner sig upplyft.

Betyg 9/11

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar