söndag 4 mars 2012

Brooklyn Black Chocolate Stout


Så var det då återigen söndag kväll, dessa ambivalenta timmar när helgens spontanitet är på upphällning. För att lätta upp sinnestämningen passar det då ypperligt att avnjuta något förhoppningsvis riktigt trevligt.

Jag har inte druckit Brooklyn Black Chocolate Stout innan, men hört mycket gott om den, inte minst av bloggkollega Niklas. Jag hade inga stora förhoppningar om att få tag i denna innan helgens slut. Den tog ju slut på 10 minuter på mitt lokala bolag på Karl Johansgatan, då en person stått och hoppat utanför systembolagets dörrar och helt enkelt roffat åt sig, 10 av 12 lådor innan någon hann säga flaska. Jag kan inte låta bli att tycka att det är ett tråkigt beteende. Men jag hade vägarna om Borås i helgen och lyckades på väg dit springa på fyra ensamma flaskor på systembolaget i Bollebygd. För att slippa spekulationer kan jag nämna att jag girigt inhandlade alla fyra.


Jag gillar mina stouts och porter, en bra sådan kan jag nästan lukta på i evigheter. Det finns så mycket nyanser att hämta där nere i det djupt mörka och fuktiga. I denna hittar jag rostat bröd, skorpor, mjölkchoklad, kaffe och vanilj. Kanske även lite vingummi, av den svarta typen. Jag fångar även upp en ren doft av alkohol och en liten stickande syra, som precis bara kittlar näsan när man tar riktigt djupa andetag. Det är tur att man sitter hemma när det ska till att djupandas ordentligt med näsan långt nere i glaset.

Smaken är mycket, homogen och väldigt kompetent. Efter första klunken är det svårt att hitta något som riktigt sticker ut, det är inte förrän de rostade tonerna kompletteras av en bra efterbeska som jag får en smak som är lätt att placera. Alkoholen pumpar på bra, och nu hittar jag även en mer bitter mörkare chokladsmak, kaffe, och den där ettriga lilla syran som fanns i doften. Nästan lite åt citronhållet till, den fräschar upp det väldigt bra. Den påminner om körsbärslikören i en Aladdin-ask, fast god.

Det är bra detta, mycket bra. Det som främst förvånar mig är fräschören den har, trots det murriga smakerna. Ingen fuktig jordkällare som det ofta kan bli i dessa alkoholstarka stouts, något som jag i och för sig gillar, men det är trevligt med omväxling.

Det ska bli intressant att se hur den utvecklas under tid i mitt ölskafferi.

Betyg 9/11

//Oskar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar