söndag 25 mars 2012

En fredag på stan


Denna helgen innebar en del öl, då Patrik var på besök från Malmö.
Fredagen spenderades till största del på Akkurat. Men började på BA Vasagatan med en Strömsholms Köpingshus Rhöd. Trevlig och lagom. Bra början. 7/11.

På väg mot akkurat dök vi in på Ardbeg Embassy och tog varsin Skebo Marynka. Inget vidare tyvärr. Smakade lite maltigare industrilager. Betyg: 3/11.

Jaja, akkurat next. För att fräscha upp så blev det Cantillon Lou Pepe Framboise. Riktigt jävla god e den ju, lätt 9/11.

Följde upp med en Kundmülier Weiherer Rauch. En ljus rököl, första för mig. Lagom rökig, bara lite extra karaktär. Passade fint till osttallriken. 8/11.

 Patrik valde Günter Schwarzbier.

Kände mig då vädligt tyskvänlig ( oj.. kan man uttrycka sig då? ) och gav mig på en halv Ganställer Pils. Riktigt trevlig pils. Funkade fint till potato skins. Och AW-varmkorven. 8/11.

Nu anslöt även Peter. Detta tyckte vi borde firas. Och beställde in en välkänd vän. Nog sagt.


Vid denna tidpunkt hade akkurat blivit helt överfullt. Löningen gjorde sig påmind. Vi valde att gå över till den mörka sidan. Monks i gamla stan. Som fortfarande hade fokus på den mörka ölen alltså. De Molen ägde fortfarande kranarna. Och vilka kranar. Av nån anledning började jag dock med en Slottskällan Kloster 2008. Helt ok. Men lite degig smak på något sätt. Fruktig och tjock. 7/11.

Vidare en Ellezelloise Hercule Stout. Bigaråer. Syrligt och djupt. 7/11.

Sen blev det De Molen List & Bedrog. Imp. stout som legat på bourbonfat. Riktigt god. Vanilj. Ekig. Lite rök och lite syra. Vinöst. Bra! 9/11.

Något uppfriskande behövdes. Min uppgift att få Peter och Patrik att gilla suröl fortsatte. En Cantillon Iris borde ju göra jobbet. Men icke. Jag kämpar vidare. Jag säger dock 9/11.



2 kommentarer:

  1. Fan vad ni är ute å ränner hela tiden! Vi borde sluta upp på Akkurat nån gång, så får du rekommendera mig lite suröl..

    SvaraRadera
  2. Haha... tycker du de? Jag försöker ränna så mycke ja kan... :) Men absolut! Jag är dock fortfarande ganska noob va de gäller suröl, mest bara entusiastiskt :)

    SvaraRadera