måndag 5 mars 2012

St. Georgen Bräu Keller Bier

Skulle göra en härlig korvgryta ikväll tänkte jag. Oavhängigt detta tog jag en runda på bolaget för att kompleteringshandla lite från senaste släppet. Har sen innan införskaffat mig 6 Brooklyn Chocolate, 2 Rasputin BA, 1 Schneider Nelson och 2 Hops kill. Nu blev det även 1 var av St. Georgen Keller Bier, Sigtuna east coast IPA och Früh Kölsch. Väl hemma tänkte jag mig att en kellerbier passar väl suveränt till en redig korvagryda. Även om jag nu inte direkt är helt bekant med stilen får jag erkänna. Men jag antar helt obefogat denna gång.


Kellerbieren är härligt bärnstensfärgad mot knäckhållet. Doftar som en vanlig lager fast med lite mer malt. Lite mycke järn kanske. Men smaken. Som en blandning av en pilsner och en bitter. Lustigt. Och väldigt välsmakande. Lite härlig knäckighet och brödighet. Lite frisk metallisk, på ett trevligt sätt. Kanske lite citron. Små, små fina bubblor som gör det väldigt lättdrucket. Rätt fräsch blygsam humle till detta. Väldigt lätt munkänsla. Skulle kunna varit en folköl, om det inte vore för den fylliga maltigheten. Funkade fint till korvgryta, men kanske borde jag haft mer än 1 flaska för att kunna bälja i mig lite mer generöst. Efter maten funkar den finnemang också. Jag gilllart! Detta är old school brewing.

Betyg: 8/11

//Niklas

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar