söndag 11 mars 2012

Meantime American Brown Ale

Jag hade inte tänkt blogga denna öl, men jag blev så glad av att dricka den, att jag inte kunde låta bli. Jag lovar att det inte bara var alkoholen som gjorde mig upprymd.

Detta är andra ölen från Meantime jag dricker och jag är lika imponerad av denna som av Yakima Red Ale, vilken jag verkligen uppskattade. Det som dessa har gemensamt är en extremt tilltalande fräschör och en enkelhet som jag uppskattar. Återigen påminns jag om att en öl inte behöver vara komplex, överhumlad och sprängfylld med smaker för att den ska gå att uppskatta.

Efter detta babblande blir det recension.


Hela doften påminner om en engelsk pub, lite lätt mögelfuktig, inpyrd av gammal rök och friterade pommes. Med 30 år gamla möbler impregnerade av all utskvätt öl. För den som inte hänger med, så är detta i mitt huvud enbart positivt. I doften finns det en lätt ton av nöt, och en fruktighet med mestadels röda bär som jag väl känner igen från Yakima.

Det som slår mig vid första klunken är att det är en bra balans mellan beska, sötma och maltigheten. Det finns röda frukter, en fin mild maltsötma och en aning skarp beska som aldrig tar överhanden.

Betyget blir högt, det finns en självklarhet i öl från Meantime, man ber inte om ursäkt för smakerna, men blir inte heller amerikanskt buffliga. Jag måste köpa mig fler.

Betyg 9/11

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar