torsdag 29 mars 2012

Farväl Schouskjelleren (jag kommer tillbaka)

Jag tog en sista tur till Dojjan igår innan det är dags att flytta hem till Sverige igen.
Där drack jag

Thornbridge Jaipur
En sällsynt välartad IPA med en mild blommig doft och en lite söt nötig karaktär. För övrigt är det ananas och passionsfrukt som möter min näsa.

Smaken är mild och balanserad, tropiska frukter som samlas med en lite syrlig sötma och givetvis en del smörkola. Det märks att den är brittisk och inte amerikansk tycker jag.

Betyg - 8/11


Southern Tier - Chokolat
En mäktig imperial stout på 10% där namnet avslöjar i princip hela upplevelsen. Doften är fullpackad med mörk choklad, det finns egentligen bara lite syrlighet och kanske en hint av blommighet i doften.

Smaken är överväldigande chokladig och det finns väldigt lite bitterhet eller andra element egentligen. Den är spännande men det gränsar till nått annant än öl.

Betyg - 8/11


Meantime - India Pale Ale
En välbalaserad klassisk engelsk ipa med lite mer tillbakadragen karaktär. Man år jobba lite för att upptäcka blomtoner och lite nyslaget hö. Särskilt efter Chokolaten. Men den skulle passa som törstsläckare en solig dag på verandan.

Smaken är subtilt elegant och det är inga tråkiga bismaker utan rakt igenom en klassisk IPA.

Betyg - 7/11


Cantillon - Lou Pepe Gueuze
En 75cl fick det bli att dela på mellan tre törstiga vänner. De två andra hade inte provat spontanjäst tidigare men de gillade det förvånansvärt mycket. Detta är en rakt igenom perfekt gueuze tycker jag, den har så många fina subtila toner av grönt äpple, passionsfrukt, melon, mango och annat tropiskt gott.

Smaken är också den komplex och jag hittar kiwi, ananas, mango etc etc.

Betyg - 10/11

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar