lördag 10 mars 2012

Pub crawl i västra Göteborg

En något decimerad junta, 2/3, begav sig ut på staden för att finna god öl. Resan började på The Rover på andra långgatan här i Göteborg. Dit hade vi gått specifikt för att de hade

Dieu du Ciel - Aphrodisiaque
Svårstavad men lättdrucken. Vi börjar med doften som är ljuvlig, mängder med söt vanilj och gräddig choklad möter mig. Det finns mycket fruktighet som inte helt matchar den kolsvarta färgen.

Smaken är också den ljuvlig, samma goda vaniljtoner kommer igen och det är en öl som är svår att klassificera, det lutar åt en Stout men bryggd med en enorm känsla för balans mellan djup och luftighet.


D: 9/11


Sedan gick vi vidare till nästa godsak.

Weyerbacher Double Simcoe IPA
Perfekt balas i doften, alla goda söta karamelltoner samsas med blommig humle och frisk färsk sommarfrukt.

Smaken är också den välbalanserad, något rå och lite metallisk men inget som stör. Jag drog en paralell till Mikkeller I hardcore U men med mer syra och lite råare framtoning som sagt. Det myllrar av tropiska frukter och frisk krispig beska som avslutning.

D: 9/11


Dags för oss att dra vidare till nästa pub, vi ställde in siktet på Haket på första långgatan på grund av deras erkänt goda flaskutbud.

Väl inne på puben så bad jag att få se på listan över öl, det fanns en diger pärm som dessutom hade sortering på öltyp, det gladde hela gänget. Jag (D) fick den stora äran att välja första öl. Jag kände för något friskt så jag frågade mannen i baren om han kunde visa mig det spontanjästa. Det kunde han och jag valde:

De Oude Cam - Exclusief Oude Geuze 2009
En oerhört väldoftande öl med mängder av doft, lite märklig beskrivning men det är nog den mest potenta gueze jag doftat på. Det är klassiska syrliga dofter som äpple, grape och citron.

Smaken är inte mindre imponerande, en krispighet jag sällan upplever blandat med distinkta smaker av frukt. Klockren.


D:10/11


Nu var det O:s tur att välja nästa bryggd. Han valde att inte visa mig flaskan innan jag hunnit dofta och smaka.

Westvleteren Blond
Den doftar oändliga mängder rå spannmål, en doft jag verkligen uppskattar i en öl, jag får för mig att man använt väldigt färsk malt. Bakom spannmålet finns det fruktiga toner och en hel del belgisk jästsötma. Jag gissar att det är en belgare eller möjligtvis en amerikansk klon eftersom doften är lite extravagant.

Smaken är något mer tillbakadragen men oerhört raffinerad, de råa spannmålssmakerna ligger hela tiden i förgrunden och bakom turas olika fruktsmaker om. Det är en mycket god och rå form av en belgisk blond.

D: 9/11


Nu var det min tur igen (D). Jag ögnade igenom den digra listan över tillfälliga "Jästöl" eftersom vi är i GBG så är ordet roligt. Jag ser nått för, håll i er, 69:- som jag bara måste testa.

Omnipollo - Leon
Det som möter en direkt är som O uttryckte det "Härlig belgisk blommig försommaräng som är daggvåt'' Det blir inte mer poetiskt än så på ett ölhak kl 00 en fredagnatt. Dessutom finner vi dofter av jästsötma, ferraribil, sega råttor och en touch av weissbier.

Smaken är också den magnifik, torr och krispig med en del blommighet. Den är söt och det finns små hintar av hyvlat trä och även i smaken finns en del weissbier.

D: 9/11


Då har vi kommit till kvällens sista öl. Efter att ha påpekat för bartendern att 69:- är billigt för Omnipollon så nämner han att han fått in ytterligare en öl från samma bryggeri, en IPA. Jag hör då min öljuntekamrat säga att det förmodligen är Russian Roulette? Mycket riktigt.

Evil Twin/Omnipollo - Russian Roulette
Denna öl är spännande på mer än ett sätt, det är nämligen så att den kommer i identiska flaskor trots att halva batchen är ljus och den andra halvan är mörk. Bartendern hade sagt att han bara fått in den ljusa, kanske visste han inte, kanske skojade han med oss. I vilket fall så blev vi lika förvånade båda två när vi hällde upp en mörk öl!

Doften är intensiv och inte alls som en mörk öl. Det doftar väldigt ljust och precis som man förväntar sig av en IPA. Det är en del koriander och grönsaker i doften.

Smaken visar sig vara mer mörk än vad doften hade hintat om. Det är en ganska osöt smak med kraftig beska som är väldigt torr i eftersmaken och den nyper verkligen runt halsmandlarna en bra stund. Den känns rå och inte så insmickrande men inte desto mindre briljant.


D: 9/11

3 kommentarer:

  1. Ser ut som att ni fick in ett par riktiga höjdare :)

    SvaraRadera
  2. Ja absolut, det var en väldigt många oväntade höjdare vi sprang på! Största skrällen var nog Leon, inte minst pga priset.

    SvaraRadera
  3. Trod faktiskt inte den e dyrare än så. Den kostade 79 på AGs här i sthlm, å de får väl anses vara "fina gatan". Men awesome kväll ni haft :)

    SvaraRadera